poradydlakazdego

Chcesz zostać komornikiem? Dowiedz się, jak to zrobić!

Praca komornika to z pewnością odpowiedzialna i dość trudna praca, do której nie nadaje się każdy. Wbrew pozorom często trzeba podejmować trudne i niewygodne decyzje, dlatego nie zawsze nawet komornicy mogą się z tym uporać. Mimo to wiele osób chciałoby pracować na tym stanowisku, ale nie wie, od czego ma zacząć. Trzeba spełnić kilka ważnych warunków, aby móc wykonywać ten zawód. Jakie są to dokładnie? Zapraszamy do dalszej części artykułu.

Komornik w Polsce

Coraz więcej osób boryka się z problemem spłaty kredytów, zapłaty za rachunki i tym podobne, ponieważ ceny z miesiąca na miesiąc są coraz wyższe. Przez to właśnie komornicy mają pełne ręce pracy. Zadłużenia ciągle rosną i nic nie wskazuje na to, że będzie ich mniej.

Komornikiem Gdynia nie może zostać każdy, kto tylko o tym pomyśli. Znaleźć możemy szereg wymagań, które trzeba spełnić, aby móc się ubiegać o taką pracę, ale to tylko początek! wymagania, to głównie:

  • posiadanie polskiego obywatelstwa,
  • niekaralność,
  • ukończenie 26 lat,
  • ukończone studia na kierunkach prawniczych lub administracyjnych,
  • posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
  • odbycie aplikacji komorniczej,
  • przepracowanie co najmniej 2 lat w charakterze asesora komorniczego.
Sąd rejonowy Gdynia

Aplikacja komornicza

Oprócz wyżej wymienionych wymagań, trzeba także ukończyć studia i odbyć aplikację komorniczą. Jak wygląda ten proces? Na samym początku zaczyna się od zdania egzaminu konkursowego, który odbywa się tylko raz w roku. Egzamin ma formę testu, sprawdzającego wiedzę kandydatów na komorników z zakresu prawa administracyjnego, samorządowego czy konstytucyjnego. Po zdaniu go można zacząć ubiegać się o wpis na listę. Jeśli dostaniemy się, będziemy na aplikacji przez okres dwóch lat. Na samym końcu trzeba zdać egzamin, który sprawdza wiedzę z dwóch lat.

Zakres obowiązków

Poza wykonywaniem czynności egzekucyjnych na mocy orzeczeń sądu rejonowego Gdynia komornicy muszą także dokonywać spisów inwentarza, oraz sporządzać protokoły stanu faktycznego przed rozpoczęciem postępowania sądowego.